آنلایز وب سایت از زوایای مختلف در سئو

آنلایز نقطه به نقطه ی سایت به تمام فعالیت هایی گفته میشود که ما برای بهتر شدن محتوا و سئو سایت خود انجام میدهیم. ما در این مطلب به روش های این آنلایز میپردازیم و به شما 8 نکته برای بررسی نقاط قوت و ضعف سایت خود ارائه میدهیم . 

داده ها ، اعتبار فروشدگان آنلاین هستند. اگر شما یک سئو کار یا بازاریاب دیجیتال هستید دقیقا میدانید منظور از این حرف چیست . شما در یک دریا از داده ها ، اعداد، نمودار خط، نمودار نوار، نمودار پای، نمودار، درصد، نسبت، تجزیه و تحلیل، ت و هر ترکیبی که قابل اندازه گیزی باشد، زندگی می کنید.گاهی اوقات، لازم است که چیزی سریع و کثیف بر روی چیز دیگر بدست آید.

آمار و ارقام وب سایت های مرجع مانند وب مستر منبع اصلی اطلاعات را در یک وب سایت فراهم می کنند. این ها اعدادی هستند که می خواهم در این مقاله توضیح دهیم. هنگامی که شما این مقاله را کامل بخوایند، هشت نکته مهم در باره بهینه سازی وب سایت خود فرا میگیرید . سپس شما می توانید بر اساس دانسته های خود اقدام کنید و شما را به عنوان یک فرد سئو کار یا بازاریاب دیجتال معرفی کند .

1 – قدرت دامنه

مجوز دامنه یک وب سایت یک عدد است که توسط Moz طراحی شده که به عنوان یک شاخص مترادف برای وب سایت شما مهم و قدرتمند است.

در این جا Moz بیان میکند که قدرت دامنه چگونه کار میکند .

قدرت دامنه یا Domain Authority یک مقدار محاسبه شده توسط شرکت Moz است که نشان میدهد که به چه میزان یک دامنه کاربران را در جستجو ها توسط گوگل جذب میکند .این داده ها بر اساس مقادیری همچون Mozscape ، MozRank و MozTrust و دها مقادیر دیگر محاسبه میشود .

وب سایت Moz از یک مدل یادگیری ماشین برای پیش بینی یافتن یک الگوریتمی خاص استفاده می کند که به بهترین وجه با رتبه بندی در میان هزاران نتیجه جستجو کها پیش بینی می شود، همبستگی دارد.

دامنه شما در مقیاس 100 نقطه اندازه گیری می شود. اگر سایت شما در 20 از 100 دریافت کنید ، خیلی جذاب نیست نیستولی اگر سایت شما 90 بگیرد، شما واقعا عالی کاز می کنید.

چرا مهم است

قدرت دامنه یک مقدار ثابت و یکی از قابل اطمینان ترین مقدار ها برای تعیین قدر دامنه شما در وب سایت SERPs است . بالاتر بودن مقدار قدرت دامنه نشان دهنده ی این نیست که وب سایت شما ترافیک بیشتری میگیرد یا در جستجو ها رنک بهتری خواهد داشت .

2 – سرعت بار گذاری سایت

سرعت وب سایت اساسا سرعت آن در مرورگر کاربر به نظر می رسد.

از لحاظ فنی، سرعت سایت بستگی به زمان بارگذاری دارد. زمان بارگذاری ، زمان تأخیر را از نقطه ای که یک کاربر یک درخواست را ارسال می کند، محاسبه می شود. زمان پاسخ سرور و زمان نمایش آن در مرورگر هر در این معادله تاثیر دارند ،

اگرچه انواع مختلفی از فاکتورهای فنی برای بارگیری وجود دارد، مهمترین مسئله برای توجه به این است که تعداد ثانیه / میلی ثانیه برای نمایش صفحه شما طول می کشد.اگرچه انواع مختلفی از فاکتورهای فنی برای اندازه سرعت لود صفحه وجود دارد، مهمترین مسئله این است که وب سایت شما چند ثانیه یا میلی ثانیه طول میکشد که بارگزاری شود . طبق میانگین وب سایت شما می بایست در زمانی کمتر از 3 ثانیه لود شود .

چرا مهم است

سرعت بارگزاری سایت به دو دلیل مهم است .

  1. سئو سایت
  2. تجربه ی کاربر

از نقطه نظر سئو کاملا واضح است که گوگل سایت هایی را که از سرعت بارگزاری بالاتری برخوردار باشند در جایگاه بهتری قرار می دهد. این مورد ممکن است به دلیل تجربه ی کاربری بهتری که از کاربران گرفته می شود باشد. صفحات که زمان زیادی برای بارگذاری دارند، میزان بازدهی بالاتر و میزان تعامل کمتر است. شما این تجربه را دارید که اگر یک صفحه برای بارگزاری مدت زمان زیادی طول بکشد ، احتمالا شما یا صفحه را می بندید یا دکمه ی بازگشت مرور گر را زده و سراغ یک وب سایت دیگر میروید .

از کجا به این موضوع پی ببرم

وب سایت های ایرانی و غیر ایرانی زیادی هستند که به شما در مورد این قضیه کمک کنند . ما در این جا به 3 تا از اون ها که رایگان هستند اشاره میکنیم .

  1. https://gtmetrix.com
  2. https://seositecheckup.com
  3. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

3 – بک لینک

بک لینیک به هرگونه پیوند از سایتی به سایت شما گفته می شود . شرکت های زیادی هستند که به تجزیه و تحلیل و اختصاص بک لینیک به کاربران اختصاص داده شده اند. بک لینک یکی از روش های بسیار خوبی است که وب سایت شما را در گوگل بالا میکشد و به شما رنک بهتری میدهد .

چرا مهم است

این یک واقعیت مسلم در دنیای جستجوگرها است که لینک ها مهمترین جزء سلامت یک وب سایت هستند. بدون پشتوانه قوی، هیچ موتور جستجوی شما را بهینه نمی کند ، هیچ قدرتی برای  شما به وجود نمی آید و بدون ترافیک شما  در راه موفقیت بازاریابی دیجیتال تغریبا با شکست مواجه میشوید . این مورد هنوز با ارزش هست که سایت شما تعدای بک لینک از سایت های خوب و مرتبط داشته باشه که نشان دهد وب سایت شما ارزشمند است. لینک های پیوندی، و یا جامع تر، بک لینک یک عامل خیلی مهم در رتبه بندی سایت شما از طرف گوگل است  . این قضیه بسیار تاثیر گزار است که بک لینک هایی که به سایت شما داده می شود از سایت هایی باشند که با کار شما مرتبط بوده و اسپم نباشد . تعداد بک لینک به تنهایی به عنوان یک معیار مشخص برای انجام اقدامات نباید تکیه کرد. یک سایت می تواند میلیاردها بک لینیک داشته باشد ، اما درصد زیادی از این ها ممکن است اسپم باشد، در نتیجه، سایت را به خطر می اندازند. وبسایت دیگری ممکن است فقط تعداد کمی بک لینک داشته باشد، اما همه آنها دارای عنوان های معتبر ، مناسب و مرتبط هستند. اگر چه این یکی از مهمترین ارقام برای جستجوگرها محسوب می شود، اما باید در رابطه با عوامل دیگر آن را مورد توجه قرار داد.

4 – تعداد صفحات ایندکس شده شما در گوگل

تعداد صفحات کلید شده شما در موتورهای جستجو را صفحات ایندکس شده شما می نامند .

چرا مهم است

به طور خالصه صفحات ایندکس شده تعداد صفحاتی هستند که شما در آن ها محتوا قرار میدهید . بیشتر مطالب بلاگ شما یا محصولات شما ، صفحاتی هستند که ایندکس میشوند . یکی دیگر از مزیت های صفحات ایندکس شده ی شما ، ارتباط آن ها به وسیله ی لینک های داخلی یا تگ ها می باشد . همچنین داشتن صفحهات زیاد به معنی این نیست که سایت شما رتبه ی خوبی دارد . ,ویدیو زیر به شما نشان میده که چرا داشتن صفحات زیاد صرفا به رتبه شما کمک نمیکند .

از کجا به این موضوع پی ببرم

داده های گوگل وب مستر نشان می دهد که تعداد صفحات ایندکس شده در سایت شما چه تعداد است . علاوه بر مشاهده وضعیت فعلی صفحات اندکس شده ، می توانید رشد یا کاهش میزان نمایش فهرست محتوای Google را ببینید. برای مشاهده داده ها به Google Index → Index Status بروید . تصویر زیر یک روند منفی است، که منعکس کننده    deindexing  از درصد زیادی از سایت های نشان داده شده است، همزمان با راه اندازی سایت.

5 – شبکه های اجتماعی و اثر متقابل آن ها

تعداد فالور ها در رسانه های اجتماعی به شما می گویند که چند نفر مطالب شما را به اشتراک گذاشته اند ، دوست داشته اند یا نظر داده اند .

از کجا به این موضوع پی ببرم

برای شروع اول باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید و با نام برند خودتون یک صفحه ایجاد کنید .

اینجوری میتونید خیلی راحت تعداد فالورها و کارهای روزانه ی آن ها رو که دارن در صفحه ی شما فعالیت میکنند ببینید .

چندتا از شبکه های اجتماعی بزرگ که داشتن صفحه و فالور در آن ها خیلی خوبه رو فهرست کردم

  • اینستاگرام
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
  • تویتر

6 – سشن های سایت

سشن سایت یک معیار است به این معنا که تعامل کاربر با سایت شما چه میزان است . با این حال سشن ها صرفا بازدید ها نیستند با وجود اینکه بازدید کنندگان سایت شما اهمیت بسیاری دارند . تعداد جلسات، چشم انداز دقیق تری از نحوه ارتباط کاربران با سایت شما را فراهم می کند.

گوگل سشن ها  را بعنوان گروهی از تعاملات در وب سایت شما در یک زمان مشخص تعیین می کند. به عنوان مثال، یک سشن تنها می تواند شامل چندین صفحه در حال نمایش، رخداد ها ، تعاملات اجتماعی، متغیرهای سفارشی و معاملات تجارت الکترونیک باشد. یک جلسه می تواند شامل چندین بازدید یا فقط  دو بازدیدکننده باشد، یا فاصله ی زمانی بین بایزدید ها باشد .

چرا این مهم است

تعداد کل جلسات در یک سایت در زمان مشخص، یک مقدار مفید برای تعیین تعداد بازدیدکنندگان سایت شما است . توصیه می کنیم با استفاده از این مقدار  به عنوان یک نتیجه از داده ها برای ترافیک بیشتر سایت خود در نظر بگیرید . زیرا این اطلاعات از داده های متناهی برای خواندن بصری بیشتر در رفتار کاربر استفاده می کند. زیرا آن حاوی داده های متناهی برای لمس حس  رفتار کاربر است .

از کجا به این موضوع پی ببرم

گوگل آنالیز یا هز ایزار دیگری که از  API  های گوگل آنالیز استفاده میکند تنها منبعی است که میتواند این منابع را در اختیار شما قرار دهد .

7 – بازدید کنند های ارگانیک

بازدید کنند های ارگانیک تمام افرادی هستند که از موتور های جست جو وارد وب سایت شما میشوند . ارگانیک ها معمولا جدا از google Adwords  است و جزو تبلیغاتی کلیکی نمی شوند .

چرا این مهم است

بازدید کنندگان ارگانیک بسیار زیاد هستند . به این خاطر است که تمامی کاربران از موتور های جست جو و با تایپ محتوای مد نظر سایت هایی را پیدا کرده و وارد آن ها میشوند . این هدف تمامی بازاریابی های آنلاین و سئو است . ایجاد یک وب سایت با محتوای خاص و یونیک که به وسیله ی آن می تواند بازدیدکنندگان ارگانیک زیادی را جذب کرد . بازدید  کننده ی بیشتر ، بازدید ارگانیک بیشتر

از کجا به این موضوع پی ببرم

شما می توانید با استفاده از ابزارهای مختلف ، ترافیک موجود بر روی کلمات کلیدی را به دست آورید و کاربر   ارگانیک را در آن را  سطح مشاهده کنید. با این حال، Google Analytics یک نمای کلی از این اطلاعات را به شما میدهد .

8 – نرخ پرش یا Bounce Rate  :

درصد  مشاهده یک صفحه از سایت توسط کاربران ارگانیک  که از صفحه های دیگر به این صفحه جابه جا شده اند را نرخ پرش میگویند.

چرا این مهم است

سایت با نرخ پرش بالا سایتی است که در تجربه کاربرها و در چشم  موتورهای جستجو ضعیف است. اگر بازدیدکنندگان تنها از یک صفحه در سایت شما بازدید می کنند و وارد صفحهات دیگر نمی شوند، کاربرانی هستند که با اصطلاح bounce  شده و پریده اند . موتور های جست جو این عامل را در نظر میگیرند و از آن به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی سایت شما استفاده می کنند . اگر کاربران شما bounce  شوند ، گوگل یا موتور های جستجو سایت رنک سایت  شما رو  پایین می آورند

 از کجا به این موضوع پی ببرم

شما می توانید از طریق گوگل آنالیز به این اطلاعات دسترسی داشته باشید .

نتیجه

هدف نهایی داده ها عملیاتی است که بر روی آن ها انجام میگیرد . تعیین هدف برای به دست آوردن  بهترین داده ها است. از هشت امتیاز بالا، شما می توانید مقدار زیادی در مورد سایت خود یاد بگیرند و اقدامات مناسب و قاطع را برای اصلاح هر گونه نقص در سایت خود انجام دهید.

  • از دست دادن صفحهات ایندکس شده خود می تواند سیگنال اروری باشد  برای طراحی مجدد برخی صفحات ، تغییر الگوریتم ها ، یا تغییر یک چیز ساده . اقدامی سریع برای لینک های معیوب ، یا به صفحه ی جدید منتقل کنید یا به 404
  • تعداد کم تعاملات اجتماعی نشان میدهد که کاربران بلقوه ی زیادی از دسترس رفته اند . اقدامات لازم را برای افزایش فالور در شبکه های اجتماعی انجام دهید .
  • میزان bounce rate  بالا میتواند نشانده ی ضعف شما در استفاده از کلمات کلیدی باشد یا وب سایت شما نیاز به  بهینه سازی بیشتری داشته باشد . هرچه سریعتر اقدام کنید .
  • سرعت پایین صفحات به نا امید شدن کاربران و از دست دادن رتبه بندی منجر خواهد شد . باید برای افزایش سرعت وب سایت خود اقدامات مهمی انجام دهید .

اقداماتی که شما انجام می دهید همانند اطلاعاتی که مشاهده می کنید بسیار مهم است. اما، داده ها نقطه شروع هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *