رایانش ابری از جمله فناوري های جدید می باشد که به دليل ویژگی هایی که دارد به سرعت مورد توجه مردم قرار گرفته است چرا که در رایانش ابري همه نوع امکانات به کاربران، به عنوان یک سرویس ارائه شده است. این تکنولوژی برای استفاده راحت از منابع اطلاعاتی، سخت افزاری، برنامه های کاربردی، شبکه ها برنامه ریزی شده است و رویکرد آن بدین گونه است که دیگر نیازی به  پرداخت هزینه برای سیستم های کامپیوتری با قدرت پردازش زیاد ندارد. فقط کافی است یک سیستم کامپیوتری که قابلیت اتصال  باسرعت بالا به اینترنت دارد، داشته باشیم.

رایانش ابری Cloud Computing چیست؟

به طور کلی، رایانش ابری (Cloud Computing) در اینترنت عبارت است از: ارائه خدمات رایانشی برای سرورها، ذخیره سازی، پایگاه‌های داده، شبکه، نرم‌افزار، آنالیزها و غیره. شرکت‌هایی که این خدمات رایانشی را ارائه می‌دهند، شرکت‌های ارائه دهنده Cloud نامیده می‌شوند و معمولاً هزینه خدمات رایانش ابری را براساس استفاده، مشابه نحوه پرداخت هزینه آب و برق خانه‌ها می‌پردازند.

کاربردهای رایانش ابری

شما احتمالا از رایانش ابری در حال حاضر استفاده می کنید، حتی اگر آن را درک نکنید. اگر از سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل استفاده می کنید، اسناد را ویرایش می کنید، فیلم یا تلویزیون تماشا می کنید، به موسیقی گوش می کنید، بازی می کنید یا عکس ها و فایل های دیگر را ذخیره می کنید، به احتمال زیاد رایانش ابری، باعث می شود که پردازشهای انجام شده برای هر کدام از موارد یاد شده، پشت صحنه باشند. مهمترین کاربردهای رایانش ابری عبارتند از:

  • ساخت اپلیکیشن ها و سرویس های جدید
  • ذخیره داده ها، گرفتن back up از آنها و بازیابی داده ها
  • سازمان دهی وبسایت ها و وبلاگ ها
  • منتشر کردن فایل های صوتی و ویدئوها
  • ارائه نرم افزارها بر اساس نیازهای موجود
  • تجزیه و تحلیل داده ها برای ارائه الگوها 

مزایای رایانش ابری

هزینه Cost: رایانش ابری هزینه‌های خرید نرم‌افزار، سخت‌افزار، نصب و راه‌اندازی دیتاسنترها یا رک‌های سروری سایت (برق روزانه برای تأمین برق و خنک کردن آن‌ها) و همچنین نیاز به کارشناسان فناوری اطلاعات برای مدیریت زیرساخت ها را از بین می‌برد که این‌ موارد باعث سرعت بخشیدن به کارها می‌شود.

سرعت Speed: بیشتر سرویس‌های رایانش ابری به صورت سلف سرویس و براساس نیازهای موجود هستند، بنابراین مقادیر وسیعی از منابع رایانش را می‌توان در چند دقیقه فراهم کرد و تنها با چند کلیک ماوس، کسب و کاری با انعطاف‌پذیری بسیار زیاد ممکن ساخت و از فشار برنامه‌ریزی کاست.

مقیاس جهانی Global Scale: از مزایای سرویس‌های رایانش ابری، مقیاس انعطاف‌پذیر است. در اصطلاح Cloud این بدان معنی است که، مقدار دقیق منابع IT (مانند قدرت رایانشی بیشتر یا کمتر، ذخیره‌سازی و پهنای باند) درست در مواقع مورد نیاز و از موقعیت جغرافیایی مناسب عرضه می‌شود.

بهره‌روی Productivity: مراکز داده یا دیتاسنترهای سایت نیازمند رک گذاری و استک گذاری بسیاری هستند که شامل نصب و راه‌اندازی سخت‌افزارها، پچ کردن نرم‌افزارها و دیگر کارهای روزمره مدیریت IT هستند. رایانش ابری نیاز به تعداد زیادی از این وظایف را حذف می‌کند، بنابراین تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند زمان زیادی را برای رسیدن به اهداف مهم کسب و کار خود صرف کنند.

عملکرد Performance: بزرگترین خدمات رایانش ابری بر روی یک شبکه جهانی از دیتاسنترهای ایمن اجرا می شود که به طور دائم به آخرین ورژن سخت افزار رایانشی سریع و کارآمد ارتقا می‌یابد. این موضوع مزیت‌های زیادی را برای یک دیتاسنتر واحد در یک شرکت برزگ به ‌همراه دارد که شامل کاهش تأخیر در شبکه برای اپلیکیشن‌ها و صرفه‌جویی در مقیاس بزرگ‌تر می‌شود.

قابلیت اطمینان Reliability: رایانش ابری امکان پیشتیبانی و بک آپ گرفتن از داده‌ها، بازیابی اطلاعات و تداوم کسب و کار را ساده‌تر و ارزان‌تر می‌سازد، زیرا می‌تون داده را در محل‌های دیگر شبکه ارائه دهنده Cloud منعکس کرد.

شکل‌های ارائه رایانش ابری

زیرساخت ابری به عنوان سرویس LaaS: پایه‌ای‌ترین خدمات زیرساخت مانند تهیه‌ی سرور، پردازنده، فضای ذخیره‌سازی و دیگر منابع بر حسب نیاز در این مدل ارائه می‌شود. در حال حاضر غالب خدماتی که تحت فناوری رایانش ابری در داخل کشور ارائه می‌شود از این نوع است.

نرم‌افزار ابری به عنوان سرویس SaaS: خدمات این گروه تنوع زیادی دارند؛ چرا که بیشتر خدمات ارائه شده از یک برنامه کاربردی می‌تواند تحت عنوان خدمات نرم‌افزاری در اختیار کاربر قرار گیرد. در این روش کاربر با یک حساب کاربری و بر بستر اینترنت می‌تواند از نرم‌افزار استفاده کند. همچنین به‌روزرسانی و نگهداری این نرم‌افزارها به عهده ارائه دهنده خدمت است.

بستر ابری به عنوان سرویس PaaS: این خدمات شامل نرم‌افزار و سرویس‌هایی است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از ابزارهای عرضه شده توسط ارائه‌دهنده، برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزار ایجاد کنند. این خدمات می‌تواند شامل ویژگی‌های از پیش پیکربندی شده‌ای باشد که مشترکین می‌توانند به عضویت آن در بیایند و از آن‌ها استفاده کنند.

انواع آرایش و شکل گیری رایانش ابری

ابر خصوصی Private cloud: زیرساخت ابری تنها برای یک سازمان کار می‌کند و ممکن است توسط خود سازمان یا شرکتی دیگر مدیریت شود، همچنین می‌تواند درون یا بیرون سازمان جای بگیرد.

ابر عمومی Public cloud: زیرساخت ابری برای عموم یا برای دسته بزرگی از مشتریان در دسترس است و مالک آن سازمانی است که این خدمات ابری را  می‌فروشد.

ابر آمیخته Hybrid cloud: زیرساخت ابری آمیزه‌ای است از دو یا بیشتر ابر (خصوصی، گروهی یا عمومی) که هر کدام ویژگی‌های یکتای خود را نگه می‌دارند ولی بوسیله‌ی فناوری‌های‌ استاندارد شده یا انحصاری که داده‌ها و برنامه‌های کاربردی را جابجاپذیر (پرتابل) می‌کند به یکدیگر وصل شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *